Výrobce

Každý z Vás jistě zná automobily vyráběné firmou GAZ z Nižného Novgorodu již více než 70 let, přesněji od roku 1932. Právě v tomto roce byla na základě spolupráce s firmou Henryho Forda postavena v Rusku první automobilka na výrobu nákladních a později i osobních či terénních automobilů.

V České republice jsou nejznámějšími modely osobních vozidel Poběda či Volha, limuzíny Čajka, terénní automobily GAZ 69 (které se staly základem pro výrobu vozidel UAZ či licenčních rumunských vozidel ARO) a nákladní automobily GAZ 53 nebo 66, které sloužily v naší armádě ještě donedávna.

Historie modelu GAZelle

GAZelle

Počátkem 80. let - na XXVI. Sjezdu Komunistické strany Sovětského svazu rozhodlo nejvyšší vedení SSSR o nutnosti urychleného vývoje lehkého nákladního automobilu s užitkovou hmotností 1,5 tuny.

V roce 1984 započala konstruktérská kancelář NAMI vývoj nového užitkového vozidla (na obrázku první prototyp z ledna 1986).

V roce 1985 se k projektu připojili specialisté závodů GAZ a UAZ. Hlavním konstruktérem projektu byl jmenován Adrian Ivanovič Makarov (UAZ). Ve stejném roce byly zakoupeny v zahraničí aktuální modely vozidel: Renault - Master, Iveco - Daily, Mercedes a Ford - Tranzit, které posloužily jako studijní materiál při stavbě nového vozu. (na obrázku řada vozidel ze třetí prototypové série na dvoře Uljanovského závodu). Koncem roku 1986 se po zkušebním polygonu proháněly první kusy nového užitkového vozidla s prozatímním označením UAZ-3727. Vzhledem k tomu, že se UAZ specializoval na výrobu vozidel s pohonem obou náprav a měl již ustálený výrobní program a odbyt a GAZ se specializoval na výrobu osobních a nákladních automobilů, bylo rozhodnuto o stavbě nového závodu na výrobu zhruba 40.000 užitkových automobilů ročně v Azerbajdžánském Kirovobadu. Podle plánu měl KiAZ vyrábět první vozy na jaře roku 1989. (Na obrázku prototyp vozu z roku 1987).

GAZelle

Během roku 1987 byla výrobní dokumentace nového užitkového automobilu - v krátké verzi s nízkou střechou, předána v rámci výpomoci mezi státy RVHP do Polské socialistické republiky do stejného závodu, který již od roku 1951 vyráběl licenční GAZ-51 (později také ŽUK). Předání dokumentace na výrobu mělo kromě politického také technický důvod. Poláci v té době již vyráběli licenční anglický dieselový motor Leyland (ANDORIA), kdežto v Rusku prozatím vhodný motor chyběl, protože plánovaný dieselový motor UMZ nebyl do té doby dotažen ani do stádia prototypu. Vzhledem k tomu, že koncem 80. let se začal rozpadat blok socialistických států, začal se užitkový automobil vybavený dieselovým motorem ANDORIA - LEYLAND vyrábět pod značkou LUBLIN v polském Andrychově. (Na obrázku první verze vozu LUBLIN - vývojové větve původního ruského užitkového automobilu a budoucího vozu GAZ - GAZelle).

GAZelle

Koncem roku 1987 byla k práci na již téměř hotovém automobilu přizvána anglická firma IAD (International Automobile Design) Angličané kompletně změnili vnější design automobilu a vyrobili pro něj novou přední nápravu s nezávislým zavěšením - bohužel příliš složitou a drahou. Takto přepracovaný automobil dostal nové označení - v Evropě: MULTI-2500 v SSSR: BAZ-3778 (Na obrázku jediný prototyp při focení reklamního prospektu) Označení BAZ mělo vozidlo protože závod KiAZ v Ázerbájdžánu ještě nebyl dostavěn a proto bylo rozhodnuto o zahájení výroby v Brjansku v závodu, který do té doby vyráběl vícenápravové automobily pro vojenské účely.

Ale ani Brjanskyj závod nakonec nezahájil sériovou výrobu a vyrobil pouze omezenou sérii několika kusů vozidel. Na základě rozhodnutí Ministerstva automobilového průmyslu, ministrem kterého byl bývalý ředitel a pozdější prezident GAZu Nikolaj Pugin, byla výroba a další vývoj přenesen do Gorkého na GAZ. (Na obrázku jeden z možná posledních dochovaných kusů BAZ-3778, který již má tvary budoucího vozu GAZ - GAZelle).

GAZelle

V roce 1992 byl závod GAZ převeden na akciovou společnost a do jejího čela byl jmenován prezident Nikolaj Andreevič Pugin, který rozhodl o okamžitém zavedení léhkého užitkového vozidla GAZ - GAZelle do výroby.

V roce 1994 byla oficiálně zahájena výroba první generace vozidel GAZ - GAZelle v provedení furgon, chassis a valník.

V roce 1997 podnikla česká firma ROSS a.s. (Roudnické strojírny a slévárny) první pokus o zahájení prodeje vozidel GAZ na českém trhu. Firma ROSS montovala konečná vozidla z dovezených komponentů a v rámci montáže do nich umisťovala italský turbodiesel od firmy VM. Konečný produkt této spolupráce byl na českém trhu prodáván pod značkou ROSS-GAZelle. Bohužel ne příliš dlouho, protože firma ROSS se díky svým vnitřním problémům dostala do likvidace.

GAZelle

V roce 2003 byl proveden face lift vozidla GAZ - GAZelle díky kterému se omladil nejen vnější design vozu ale také interiér. Na vozidle byla provedena řada důležitých změn, které vedly ke zlepšení kvality a zvýšení užitné hodnoty vozidel GAZ - GAZelle.

Od poloviny roku 2003 byla zahájena montáž vozidel GAZ - GAZelle v Evropské unii v litevském závodu RAG (Rokiškio Autogamykla). Vozidla montovaná v EU jsou osazována turbodieselovými motory ANDORIA a splňují veškeré evropské předpisy. K předání výroby vozidel GAZelle do Litvy vedla firmu GAZ také nutnost zvýšení kvality výroby exportních verzí vozidel GAZelle určených pro evropský trh, které nebylo možné dosáhnout přímo v automobilce GAZ v Nižněm Novgorodu, kde jsou vozidla GAZ - GAZelle vyráběna v ročních sériích cca. 150.000 kusů.

GAZelle

A právě koncem roku 2003 se vozy GAZ - GAZelle vrátily na náš trh. Poprvé jste je mohli spatřit na akci ARO SHOW 2003 pořádané firmou AUTO MAX, s.r.o. v Benešově.

V roce 2005 sjel z výrobního pásu firmy GAZ v Nižněm Novgorodě již milióntý vyrobený vůz GAZ - GAZelle.

Právě na tuto slavnou historii vozidel GAZ dnes navazuje poslední modelové provedení řady GAZelle, které do České republiky dováží firma AUTO MAX spol.s.r.o.

Vozidla GAZelle v České republice

GAZelle

Firma AUTO MAX dováží do České republiky výhradně vozidla licenčně vyráběná v evropském výrobním závodě "Rokiškio Autogamykla" (RAG) ve městě Rokiškis (Litva). Při montáži vozidel GAZelle společností RAG i následující distribuci zajišťované v Evropě firmou AVC (Litva) jsou dodržována celoevropská pravidla výroby, homologací a prodeje. Pří výrobě je použito mnoho komponentů vyráběných v rámci EU. Všechna vozidla určená pro evropský trh procházejí nejen důkladnější a pečlivější montáží, ale jsou také doplňkově ošetřována dodatečnou antikorozní úpravou.

Vozidla modelové řady GAZelle jsou nabízena ve třech hlavních provedeních jako valník či podvozek dodatečné montáži 3302 s jednoduchou 3 místnou kabinou, valník či podvozek k dodatečné montáži 33023 s dvojitou 6 místnou kabinou a 2705 v provedení celoplechový furgon na výběr se 3 nebo 7-mi místy. Všechny tyto modely mají v základním provedení na výběr buď pohon zadní nápravy popřípadě trvalý či připojitelný pohon obou náprav (full time 4WD / parition time 4WD). V případě trvalého pohonu obou náprav je vozidlo vybaveno mezinápravovým diferenciálem s uzávěrkou. Všechna vozidla s pohonem obou náprav mají ve standardu také přídavnou redukční převodovku.

Využití

GAZelle

Vozidla GAZelle jsou díky své konstrukční jednoduchosti, maximální variabilitě a nízkým provozním nákladům ideálním pomocníkem pro vaše podnikání. Díky své celkové hmotnosti do 3,5 t je může řídit řidič s oprávněním skupiny B a vozidla GAZelle mohou v centrech měst do míst, která jsou pro nákladní automobily zapovězena. V centrech měst je jejich řízení, díky dobré manévrovatelnosti zajištěné krátkým rozvorem a výborným poloměrem otáčení, dokonalým požitkem. Jednotlivé převodové stupně pětistupňové převodovky byly zvoleny tak, aby zajišťovaly vozu dobrou dynamiku i při plném zatížení. Vozidla GAZelle vybavená pohonem 4x4 se pak stanou neocenitelným pomocníkem mimo města - v těžko dostupných oblastech kam se jiná užitková vozidla srovnatelného typu nedostanou. Díky uzávěrce mezinápravového diferenciálu či připojitelnému pohonu přední nápravy a přídavné převodovce s redukcí lze s vozidlem GAZelle 4x4 zdolávat i středně těžký terén.

Využitelnost vozidel GAZ - GAZelle je zvýšena také možností montáže celé řady nástaveb, které plně uspokojí potřeby Vaší firmy. Jmenovat veškeré typy nástaveb by asi nemělo smysl a tak jmenujme alespoň ty základní valníkové, sklápěčové, skříňové či kontejnerové.

Konstrukce

GAZelleCelou modelovou řadu GAZelle charakterizuje odolná masivní konstrukce postavená na žebřinovém nosném rámu a tuhých nápravách zavěšených na listových perech. Zadní náprava je osazena dvojitou montáží, což zajišťuje u celé modelové řady užitkovou hmotnost do 1900 kg. Hydraulický posilovač řízení je součástí základní výbavy. Brzdový systém s posilovačem ovládá přední kotoučové a zadní bubnové brzdy se zátěžovým regulátorem. I díky výkonnému brzdovému systému mohou být všechna provedení vozidel GAZelle vybavena tažným zařízením pro tažení přívěsu do celkové hmotnosti 2.500 Kg. Pohonnou jednotkou použitou ve vozidlech GAZelle dovážených firmou AUTO MAX je výhradně vznětový přeplňovaný motor ANDORIA ADCR, splňující ekologickou normu EURO 4, případně EURO5. Ze zážehových agregátů jsou dostupné motory UMZ a ZMZ, oba připravené na přestavbu na LPG / CNG.

Firma AUTO MAX, s.r.o. vyvinula na základě požadavků zákazníků na Českém i Evropském trhu ve spolupráci s distributorem vozidel GAZ - GAZelle v Evropě firmou AVC pro litevský montážní závod novou verzi pohonu vozidel GAZelle s takzvaným připojitelným pohonem všech kol (part time 4WD). Toto dnes již třetí sériové provedení pohonu vozidel GAZ - GAZelle může být kombinováno s řadou dalších úprav a změn, které jsou nabízeny ve speciální modifikaci s označením AMC (AUTO MAX CZECH).

Základem provedení s připojitelným pohonem 4x4 je nová přídavná převodovka PRAGA vyráběná v licenci francouzské firmy AUVERLAND. Tato nová přídavná převodovka umožňuje řazení a vyřazování pohonu 4x4 i během jízdy. Vozidla v úpravě AMC vycházejí vstříc zákazníkům, kteří potřebují od vozidla GAZelle s pohonem zadní nápravy (4x2) vyšší přepravní rychlost při zachování respektive snížení přepravních nákladů a zvýšení komfortu pro posádku vozidla. Úprava AMC vozidel GAZelle 4x4 pak nabízí naprosto unikátní možnost provozovat vozidlo GAZelle na silnici pouze s pohonem zadní nápravy a pouze v případě nutnosti překonání ztížených terénních podmínek připojit pohon obou náprav. Díky tomu jsou vozidla GAZelle 4x4 AMC na silnici rychlá, tichá a dosahují i nižší spotřeby pohonných hmot.




 
gaz UAZ GAZ LADA HONKER SPEC

provozováno na systému INET-CMS, vyrobil INET-SERVIS.CZ