Výrobce

Firma UAZ, která letos oslavila již 60. výročí své existence, vděčí za svůj vznik, ačkoliv je to paradox, druhé světové válce. V květnu 1941 kdy se válka přiblížila k hranicím Moskvy, rozhodl tehdejší "Gosudarstvennyj komitět oborony" (GKO - Státní komise obrany ) o evakuaci větších výrobních závodů na Sibiř, na Ural a za řeku Volhu. Další dva měsíce probíhal přesun a zahájení výroby na nových místech.
    Od počátku roku 1942 se v Uljanovsku rozjela výroba bomb pro letadla. V květnu 1942 již bylo vyrobeno prvních 5 kusů automobilů ZiS-5. V červenci již závod vyráběl 20 - 30 automobilů denně a závod, původně označovaný jako 4. filiálka Moskevské firmy ZiS ( Závod imeni Stalina ) získal vlastní název UASZiS - "Uljanovskyj AvtoSboročnyj Závod imeni Stalina". Hlavní náplní UASZiSu byla výroba vozidel ZiS-5 pod označením UASZiS-5 (viz. foto)
History    Na jaře 1943 dostal hlavní konstruktér závodu UASZiS zadání na vývoj nového nákladního automobilu s dieselovým motorem. 22. června 1943 rozhodl GKO o stavbě nového automobilového závodu. Vedení města Uljanovska určilo pro stavbu 2000 hektarů velký pozemek za řekou Svijagou. Již na jaře roku 1944 se celý tým konstruktérů přestěhoval do nových prostorů. Firma na novém místě získala i nový název UlZiS - "Uljanovskyj Závod imeni Stalina" Na podzim roku 1944 byl vedení závodu představen první nákladní automobil s dieselovým motorem vlastní konstrukce, označený jako UlZiS - 253 (viz. foto). Bohužel své sériové podoby se nedočkal…
History    V roce 1945 byla do Uljanovska přesunuta výroba osobních automobilů KIM-10-50 (viz. foto) Od konce roku 1944 se postupně začala přesouvat z GAZu do Uljanovska také výroba legendárního nákladního automobilu GAZ - AA a jeho válečné verze GAZ - MM.
    26. října 1947 byl v Uljanovsku pod označením UAZ - AA (viz. foto) vyroben první automobil této řady. Od roku 1947 až do současnosti zůstává název firmy UAZ - "Uljanovskyj Avtomobilnyj Závod" I když označení UAZ firma získala až v roce 1947, oficiálně se považuje za rok vzniku rok 1944 kdy firma získala označení "závod" UlZiS.
History    V roce 1950 byl vyvinut a vyroben první malotonážní automobil UAZ-300 (viz. foto) s motorem z vozu GAZ M20 POBĚDA a čtyřstupňovou převodovkou, ale ani tento vůz se nedočkal své sériové podoby.
History    V létě roku 1955 vydal ministr automobilového průmyslu SSSR příkaz závodu UAZ o převzetí výroby vozidel GAZ 69, GAZ 69A a přívěsů GAZ-704 k nim (viz. foto). Vozidla jejichž konstruktérem byl geniální G. Vasserman, do té doby vyráběl (již od roku 1953) přímo Gorkovskij Avtomobilnyj Závod tedy GAZ.
    První tisíce "kozlíků" (to je přezdívka, kterou dostala všechna terénní vozidla UAZ, pozn. autora) byly vyráběny z dílů dovezených z Gorkého.
History    Od roku 1956 začal UAZ vyvážet tato vozidla do celého světa. V roce 1959 již bylo možné nalézt vozidla označená GAZ 69 nebo UAZ 69 ve 22 zemích světa. GAZ 69 se ve výrobním programu firmy udržel až do roku 1972.

History

    O dva roky později, tedy v roce 1958, začal UAZ vyrábět vozidla vlastní konstrukce s pohonem všech kol: malotonážní UAZ 450D, sanitní UAZ 450A a s pohonem zadní nápravy UAZ 451. Všechna tato vozidla charakterizovala "mikrobusová" karoserie zaoblených tvarů se zahnutým čelním sklem umožňujícím dobrý výhled z vozu. Vozidlo díky pohonu všech kol a dobrým jízdním vlastnostem nemělo v tehdejší době žádnou konkurenci.
    V lednu 1961 UAZ připravil další modifikaci a sice s valníkovou nástavbou.

History

    V roce 1965 rozšířil UAZ modelovou řadu o typ UAZ 452A a vozidlo pro stále zasněžené oblasti na podvozku UAZ 451D s lyžemi místo kol na přední nápravě a pásy na zadní pod označením UAZ 451S (viz. foto).
    Po šesti letech práce nad novou verzí karoserie byl poprvé oficiálně představen nový UAZ 469. Bohužel tehdejší Ministerstvo automobilového průmyslu nechtělo ani slyšet o výměně na výrobním pásu stále oblíbeného a zavedeného vozu GAZ 69. Teprve v roce 1972 se podařilo vozu UAZ 469 (viz. foto) vytěsnit z výrobního pásu model GAZ 69.

History

    V roce 1974 vyjel UAZ 469 na vrchol hory ELBRUS, tedy do výšky 4.000 metrů nad mořem za 25 minut ( tento výkon byl zopakován až koncem 90. let partou nadšenců na vozech LAND ROVER DEFENDER).
    V roce 1983 skupina konstruktérů UAZu vyvinula nový model plavajícího terénního automobilu - amfibie pod označením UAZ 3907 "JAGUÁR" (viz. foto) Toto vozidlo, které vycházelo z vozidla UAZ 469 na vodě dosahovalo rychlosti 10 km/h a na souši až 100 km/h se bohužel do sériové výroby nedostalo. Tým jeho konstruktérů získal za technické řešení tohoto vozu řadu státních vyznamenání a prémií.

History


V roce 1985 proběhla reindexace celé modelové řady a od tohoto roku je až do dnešního dne následující značení vozidel UAZ:


Terénní vozidla

  • UAZ 469 (vojenská ver.) - UAZ 3151-01
  • UAZ 469B (civilní ver.) - UAZ 31512-01
  • UAZ 469B (civilní ver.) - UAZ 31512-01
  • UAZ 469BG (sanitní ver.) - UAZ 3152-01

Furgony

  • UAZ 452 - UAZ 3741
  • UAZ 452A (sanita) - UAZ 3962

Valníky

  • UAZ 452D - UAZ 3303

History

    V roce 1992 se objevil další zajímavý model s označením UAZ 3171 resp. UAZ 3172 (viz. foto). Vozidlo mělo světlou výšku nad vozovkou 330 mm, možnost zablokování všech tří diferenciálů, posilovač řízení a mnoho dalšího. Jednalo se sice o možného nástupce modelu UAZ 3151, ale vzhledem k veliké oblíbenosti původního modelu se do sériové výroby také nedostal.
    13. února 1997 byl na firmě UAZ otevřen nový cech na výrobu nového modelu UAZ 3160 a cech pro malosériovou výrobu. Prvním dílem tohoto provozu byl model UAZ 3153 tedy prodloužená verze vozu 3151. 

History

5. srpna 1997 sjela z výrobního pásu první ověřovací série nového vozu UAZ 3160. Vozidlo disponovalo novou zakulacenou karoserií, designovanou v duchu klasického vzhledu modelu 469.  Zachováno zůstalo žebřinové šasi, avšak pro použití s novou, těžší karoserií, bylo dimenzováno a osazeno novými komponenty. Totéž šasi je používáno také na modelech Hunter. Model 3160 si získal velikou popularitu i v ČR, kdy v roce 2002 Radíkovický AUTO MAX vozidlo schválil v rámci národního typového schválení model 3160 v malé sérii, což otevřelo znače UAZ civilní trh České republiky. Po téměř sedmi letech výroby byl model 3160 nejprve doplněn, a poté úplně nahrazen modelem 3162, který se v ČR rovněž prodával pod označením SIMBIR. V ČR byla tato vozidla osazována turbodieselovými motory Andoria. Tyto agregáty se vyznačovali maximální jednoduchostí, byly to jedny z posledních motorů, které nedisponovaly žádnou řídící jednotkou a složitou elektronikou, což je předurčovalo právě pro pracovní užití a co také z UAZu udělalo v ČR opět velice populární terénní auto, se kterým si konkurence ze západu či dálného východu nezadá. V roce 2007 byla modelová řada 316x modernizována a představeno bylo vozidlo pod označením Patriot. 

Patriot vychází se svých předchůdců 3160 a 3162, byl však zásadně přepracován. Použity byly nové nápravy spicer, modernizován byl motor, nově je dispozici korejská hlavní převodovka DYMOS, stejně jako úplně nový interiér, nabízející měkčené plasty a další prvky komfortu. UAZ Patriot pod číselným označením 3163 ještě zvýšil konkurenceschopnost ruské značky a přinesl vozům popularitu nejen v ČR, ale i ve zbytku střední a východní Evropy. 
Se vzrůstající životní úrovní a technologickým vývojem v Uljanovsku porozuměli, že i přes svůj moderní vzhled je Patriot stále "pouze" právověrným offroadem. Proto prošel Patriot v roce 2009 rozsáhlou modernizací. Automobil dostal sedadla značky SSANG YONG, nové brzdy, modernizovaný motor ZMZ 409040 EURO3, nový systém topení a stěračů a zavedeny byly nové prvky výbavy. Závod v Uljanovsku začal nabízet klimatizaci, nové modely hliníkových kol a další prvky zvyšující komfort a pozitivně ovlivňující design vozu.  Nabídnuty byly nové, převážně metalické odstíny lakování karoserie a maska chladiče prodělala facelift. V roce 2009 byl také představen dlouho očekávaný model 2363 Pickup a facelift ve stylu Patriotu dostal i model Rancher, jednokabina s valníkem. Ta dostala i modifikaci Cargo - prachotěsnou skříň, a dále Cargo Izoterm - chladící nástavbu pro rozvoz potravin.

 Rok 2010 byl pro UAZ opět ve znamení změn. Ačkoli byl uveden motor Iveco F1A pro model Patriot, ačkoli byl představen nový model 3164 pod označením Patriot Sport, nevíce změn se odehrálo v České republice. Importér, společnost AUTO MAX nejen že uvedla na trh jak motor Iveco, tak i nové modely. Představen byl 2363 Pickup, modernizované jednokabiny 2360, naftový motor i pro model 2363 Pickup a zákazníky dlouho očekávaný model 3151 Hunter. AUTO MAXu se povedlo schválit tento model v emisním standardu EURO4. 
Poslední změnou bylo rozšíření modelové řady UAZ o notoricky známou "Buchanku", model dříve označovaný 452 je dnes k dostání s motorem ZMZ EURO4 16V. Po modernizaci legendy z Velké Británie zůstala značka UAZ na trhu ČR poslední značkou, která nabízí pravá a poctivá pracovní terénní vozidla. 
 
Michal ICE Hodík © 2004, Miroslav Vejman ml. © 2011


Výše se můžete podívat na krátké video o vzniku automobilky UAZ, které bylo připraveno v rámci sedmdesátého výročí existence výrobce terénních aut z Uljanovska.




 
uaz UAZ GAZ LADA HONKER SPEC

provozováno na systému INET-CMS, vyrobil INET-SERVIS.CZ