výrobce

Polsko potřebovalo automobil pro venkov s rozbitými cestami. Ke konci roku 1971 vznikly první prototypy furgonů Tarpan. Žebřinový podvozek a části karosérie pocházely ze Žuka, pohonné ústrojí a nezávislé zavěšení předních kol ze sedanu Warszawa. Zadní náprava byla tuhá. Koncem roku 1972 vyrobili první 25 kusovou sérii. Roku 1973 až 1976 bylo vyrobeno 8.533 kusů Tarpan 233, od roku 1978 se závěrkou diferenciálu. Roku 1978 byl tento model zmodernizován a prodáván jako Tarpan 235. Měl přepracovaný podvozek, zavěšení předních kol a úpravy na karosérii. Toho roku se výroba dostala přes 5 tisíc kusů, o rok později na 6 tisíc. Na přelomu 70. a 80. let vznikly první prototypy nového terénního vozu, na nichž se podílel italský Fiat („Tarpanielo“). Model byl předobrazem typu Honker, který se ve zmodernizované podobě vyrábí dodnes. 



Když v Polsku vznikl tento jediný sériový off-road, dali mu jméno Tarpan Honker, údajně podle plemena houževnatého tatranského koně. Jeho posláním bylo nahradit obstarožní park uazů policie a vojska. Od přelomu 80. a 90. let byly honkery vyráběny se 3 typy motorů s 5-rychlostní převodovkou. Auto sdílelo díly s dodávkami Lublin. Auto zdolalo svah 68%, boční náklon 42%. Nájezdové úhly byly 44/42 a brodivost 80 cm. Počátkem 90. let se FSR spolu s českým ROSS Roudnice zúčastnili tendru na terénní auto pro českou armádu.

V červnu 1997 se objevil Tarpan Honker s modernizovaným pohonným ústrojím, turbodieselovým motorem Andoria 4CT90 a převodovkou Eaton. Tento automobil pod označením Honker 2 přišel roku 1999 s novým zavěšením kol, vylepšeným ústrojím pohonu, elektroinstalací a interiérem z Lublinu 3. Osazen byl mezinápravovým diferenciálem s uzávěrkou a stálým pohonem všech kol. Obě nápravy tuhé se vzduchovým odpružením. Výrobce uvádí auto jako lacinou verzi opravdového off-roadu. 

V roce 2000 je tu vylepšený Honker 2 – Honker 2000 , který lze jednoduše charakterizovat jako spolehlivý vůz do skutečně extrémních podmínek. Jeho přednosti jsou zejména nízká pořizovací cena, nízká spotřeba a nároky na údržbu, přičemž nabízí maximální průchodnost a značnou typovou variabilitu. V ČR byl tento vůz distribuován společností AUTO MAX, spol. s.r.o. a zaznamenal velký úspěch při důlním a lesnickém provozu. Naneštěstí byla výroba vozidla Honker 2000 ukončena v roce 2007, jelikož v EU začala platit emisní norma EURO4 a Honker na ni nebyl připraven. 



http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b1/Polish_Tarpan_Honker.JPG

V roce 2010 byla linka na výrobu vozidel Honker a Lublin převzata skupinou DZT, která v září 2010 doopravdy obnovila výrobu. Na podzim roku 2010 byla vyrobena první serie vozidel Honker 2000, vybavených motorem Andoria ADCR o emisní normě EURO4. V lednu 2011 pak přišly do výroby vozy Honker pro trh civilní, osazené rovněž agregáty Andoria ADCR, ovšem v emisní normě EURO4 i EURO5. Plánován je i návrat vozů Lublin pod označením Pasagon. 




 
honker UAZ GAZ LADA HONKER SPEC

provozováno na systému INET-CMS, vyrobil INET-SERVIS.CZ