Výbavy a úpravy Honker

Honker má své kořeny v armádě. Byl vyvíjen a stavěn s ohledem na maximální možnou využitelnost. Jednou vůz slouží jako lehké ozbrojené vozidlo pěchoty, jindy jako sanita či tahač osvětlovacího agregátu. Důraz na univerzálnost je možné využít nejenom v armádě, ale také na civilním trhu. Výrobce sám nabízí několik základních příslušenství, mnohé mají kořeny právě v armádě Polska. 

Uzávěrka:

Uzávěrka diferenciálu je zařízení, které při odlehčení jednoho z kol zabrání převedení kroutícího momentu právě do kola, které ztratilo kontakt s pevným podkladem. Uzávěrka však není jediným řešením, jak docílit maximální průjezdnosti při terénu náročném právě na křížení. Hlavním a nejdůležitějším způsobem, jak docílit stálého kontaktu kol s terénem i při křížení, je zvýšená schopnost vozu právě křížení. Velmi dobře je to demonstrováno na obrázku níže, kdy odpružení, a dokonce i celý rám s karoserií pracují a umožňují vozu kopírovat terén.

 

Právě tento způsob je ze všech nejúčinější, bohužel je doménou opravdových offroadů, nikoli SUV a ostatních podvodů do terénu. Účinný je z toho důvodu, že v kontaktu s terénem zůstávají neustále všechna kola, záběr je tedy stoprocentní. Vozy typu SUV a terénní osobní automobily mají podvozky konstruované pro silniční provoz. Tato konstrukce nedovoluje takové propérování kol a ve většině případů nedochází k vůbec žádnému krutu rámu vozidla, jelikož tato auta žádné šasi ani nemají! Tuhá prostorová samonosná karoserie však krut v terénu neumožňuje, proto bývá tento handicap řešen u vozidel za běžných podmínek v terénu neschopných právě uzávěrkou diferenciálu. Zvedne-li tedy vozidlo kolo do vzduchu, bývá uzamknut diferenciál, či u "čtyřkolek" na ozdobu přibrzděno přizvednuté kolo, což způsobí přenesení kroutícího momentu do kola, které je v kontaktu se zemí. Krom opotřebení brzdové soustavy je nutné uvědomit si, že funkčnost má na svědomí počítač, který nereaguje příliš dobře na občasná neopatrná ponoření do vody. Stejně tak je vhodné připomenout, že přibrzděné kolo stále zůstalo zvednuté ve vzduchu a zabírá pouze jedno kolo na nápravě, což v případě špatného podkladu znamená, že uzávěrka za jistých okolností vůbec pomoci nemusí!
Honker standardně disponuje uzávěrkou mezinápravového diferenciálu, nicméně zadní a přední je součástí příplatkové výbavy. Pokud se rozhodnete udělat ze svého nového Honkera automobil s uzávěrkami, nedostanete choulostivou řídící jednotkou ovládaný systém přibrzďování protáčejících kol. Dostanete opravdovou stoprocentní uzávěrku! 

Dvě nádrže:

Dalším příslušenstvím, které Honker dostal do vínku díky svému vojenskému původu jsou dvě palivové nádrže. Dvěmi nádržemi je vůz vybaven pro případ prostřelení jedné z nich, nebo například pro případ natankování nekvalitního paliva v bojových podmínkách. Pro civilní trh je smysl dvou nádrží diskutabilní, avšak my se je naučili perfektně využít! Podobně jako u vozů UAZ, po vyjmutí jedné z palivových nádrží vznikne místo pro nádrž LPG. V případě její zástavby je plnící hrdlo vyvedeno pod víčko, namísto původního naftového plnícího hrdla. Honker nepřijde ani o místo v kufru, ani o plnohodnotnou rezervu! 

Kanystr a lopaty: 

Toto příslušenství dá okolí jasně najevo, že to se svým terénním autem myslíte vážně! Těžko hledat praktičtější příslušenství. O praktičnosti kanystru s palivem na dojezd není nutno diskutovat. O tom, že při obtížném zapadnutí je kvalitní lopata ocenitelná zlatem také ne. 

Sedadla čalouněná vojenským hadrem:

Další z doplňků opět pochází z polské armády. Jde o vysoce kvalitní speciální vojenské čalounění všech sedadel, které je omyvatelné (i wapkou), odolné proti uchovávání zápachu a potrhání, například uvolněnou sponou od montérek. Vojenský hadr je na omak příjemný a sedadlo jím čalounění je pohodlné. Standardně jsou sedadla Honkeru čalouněná černou koženkou. 


Přední ochranný rám, naviják: 

Neocenitelné příslušenství pro všechny, kdo to s pohybem v těžkém terénu myslí opravdu vážně. Honker je samozřejmě s rámem i navijákem homologován a tedy zapsán v technickém průkazu vozidla. Pokud chcete chromovanou hrazdu a laciný čínský naviják, doporučujeme přestat číst a pro jistotu i koupit jiný automobil. Honkery jsou vybaveny armádními ochrannými rámy a americkými navijáky Ramsey. 

Klimatizace :

Ano, Honker ve verzi 2011 dostal i tento prvek výbavy. Klimatizace je ovládaná mechanicky, nedisponuje žádným počítačem, který by řídil jednoduchý ventilační systém, nemusíte se tedy bát tímto dnes již běžným příslušenstvím vybavit. 

Disky 15 či 16' :

Budete-li chtít váš nový Honker upravit dle obrazu svého, jistě budou předmětem změny i kola. Je-li toto Váš případ, je dobré vědět, že Honker je schválen s koly o průměru 15 i 16 palců. Je tedy mnohem pravděpodobnější, že na svůj automobil seženete kolo ve schváleném rozměru a odsazení. Majitelům starších Honkerů nabízíme dodatečný zápis alternativního rozměru disků či pneumatik do TP!

Prahové rámy / ochranná klec:

Jak bylo již řečeno na začátku, Honker je pravý univerzální terénní speciál, který se v těžkých podmínkách musí přizpůsobit potřebě ať už ozbrojených složek, anebo svému majiteli na horské boudě. Dispozici jsou nášlapy, prahové ochranné rámy, stupačky pro jednodušší nastupování, anebo rovnou kompletní orámování. A vše mezi tím! Nebojte se projevit tvůrčího ducha a informovat se u nás na individuální přestavbu.

Lakování lesklým / matným odstínem:

Pokud od Honkeru čekáte výběr z odstínů lakování, kterému by i záviděla i Ara ararauna, musíme vás zklamat. Honker je dispozici pouze ve dvou základních odstínech. Prvním je klasická zelená matná khaki, druhým, a to pouze díky exportu na blízký východ, je písková matná. S příslušným odstínem lakování karoserie koresponduje i barva plachty / hardtopu. Pokud zamýšlíte Honker jako potenciálního pracovního parťáka, asi vás možnost příplatkového lakování nezaujme. Pokud ale přemýšlíte na Honkerem spíše jako nad SUVčkem pro pořádné chlapy, možná vás možnost nalakovat vozidlo do jakéhokoli metalického, či nemetalického odstínu zaujme. Lakování probíhá při výrobě vozidla, automobil je tak stavěn již pro konkrétního klienta.

Přídavné topení Webasto:

Pro použití v podmínkách extrémně nízkých teplot, anebo pokud vozidlo často stojí, například jako monitorovací či měřící automobil, je dispozici značkové přídavné topení, fabricky zastavované ve speciální modifikaci konkrétně pro Honker. Volitelně je na výběr z teplovodního či horkovzdušného. Teplovodní předehřívá chladící okruh, což umožňuje funkci topení i při dlouhodobě vypnutém motoru. Také má pozitivní vliv na starty v nízkých teplotách. Oproti tomu horkovzdušné topení funguje na principu okamžitého ohřevu ventilátorem hnaného vzduchu. 

V nabídce příslušenství je samozřejmě široká škála dalších položek, výrazným způsobem zlepšující terénní vlastnosti automobilu, komfort kabiny či design. Na výběr je od pracovních světel, přes lift-kity, až po systémy vysoce výkonného ozvučení doplněného o LCD obrazovky. Informujte se na možnosti příslušenství i Vy! 

 




 
honker UAZ GAZ LADA HONKER SPEC

provozováno na systému INET-CMS, vyrobil INET-SERVIS.CZ