Historie - ZIL-112S

ZIL-112 - poslední sportovní automobil moskevské automobilky ZiL. V 50. a 60. letech probíhala ruční výroba sportovních automobilů v několika sovětských továrnách. Vznikaly zajímavé kousky, vyrobené často v jediném kusu.

Laboratoř sportovních automobilů továrny ZIL řídil Sergej Vasiljevič Glazunov. Na vozech pracovali ti nejlepší pracovníci továrny, bohužel však měli často omezené možnosti. Mnoho dílů bylo použito z jiných automobilů, ikdyž nepatrně upravených. Nejvíce se používaly součástky z vozů ZiS-110 a ZiL-111.

Dva automobily ZIL-112S se objevily hned začátkem 60. let. Zvenku nápadně připomínali Ferrari 250. Ale uvnitř? Konstruktéři použili, co měli k dispozici. Automobil se sklolaminátovou karoserií na prostorovém trubkovém rámu vybavili 6litrovým osmiválcem ZIL-111 s výkonem 240 koní. 

Spojku a třístupňovou převodovku museli použít z vozu ZIS-110 (tyto díly byly nepatrně upravené). Nic lepšího v té době v zemi nebylo. Přední odpružení a řízení bylo použito z Volhy GAZ-21. Zadní odpružení typu De Dion. Dokonce bylo možné rychle měnit převodová kola v převodovce, v závislosti na typu závodu.

Na druhý automobil, postavený později, byly namontovány dokonce kotoučové brzdy na přední nápravě. Tyto brzdy byly vyvinuty speciálně pro tento vůz, jiné se nevyráběly.

Teoreticky mohla být maximální rychlost vozu až 260 km/h. Neskutečná rychlost v SSSR v té době. Bohužel při testování maximální rychlosti na jezeře Baskunčak v roce 1962, se z různých důvodů nepodařilo vytvořit nové rekordy.

Automobily ZIL-112S se od té doby účastnily sovětských závodů B/Formule-5, kde byly jejich protivníky vozy jednomístné s nekrytými koly. ZIL-112S zvítězil v Minsku na okruhu a celkově se umístil na třetím místě v šampionátu. To se psal rok 1963. V roce následujícím se do vozu umístil motor z Čajky GAZ-13. V tomto roce automobil obsadil bronzovou pozici. 

Nejúspěšnějším se stal rok 1965. Automobil obdržel v té době experimentální motor ZIL-114 o výkonu 260-270 koňských sil. Žarkov vyhrál národní šampionát Formule-5. Průměrná rychlost ZILu-112S na Němanském okruhu byla 127,75 km/h. Někomu se to může zdát málo. Ale vzhledem ke konstrukci automobilu, nedostatečným brzdám, nepřesnému řízení a minimálním bezpečnostním prvkům, musel mít každý řidič velkou odvahu.

24.6.2014




Zpět na stranu Novinky

 
spec UAZ GAZ LADA HONKER SPEC

provozováno na systému INET-CMS, vyrobil INET-SERVIS.CZ