Historie - RAF 977 Latvija

Na našich silnicích jsme mohli potkávat z užitkových vozů a mikrobusů především Škodu 1203. V 60. a 70. letech také Nysu a Žuka, ještě dnes se dá potkat Barkas. Jezdily však u nás i jiné značky. 

Kromě českých mikrobusů a dodávek, zde jezdily vozy z okolních zemí a sem tam něco ze "západu". Byly však ojedinělé kousky ze SSSR. 



Ano, běžné a vyhledávané jsou stále vozy UAZ-452, které továrna v Uljanovsku stále vyrábí a my je nabízíme v EU. V Lotyšsku však existovala továrna RAF, vyrábějící od 50. let mikrobusy Latvija. Dnes model 977 nepotkáte skoro ani v Rusku.

První mikrobus v Sovětském svazu měl být vyráběn v Rize. Hlavní město Lotyšska mělo totiž velkou tradici ve výrobě automobilů ještě před Říjnovou revolucí. Nejznámější jsou vozy Russo-Balt, vyráběné ještě před první světovou válkou. Ve 30. letech se zde vyráběly Fordy. Po 2. světové válce začal RAF vyrábět první větší autobusy s původní karoserií a podvozkem GAZ-51. 

První mikrobus vyrobili inženýři RAFu k Festivalu mládeže a studentů - nazvali jej Festival. Výroba však nešla tak hladce. Autobusy s motorem od Pobědy (RAF-10) a od Moskviče (RAF-08) měly samonosnou karoserii. Ta však přinášela různé nevýhody, nedostatky, slabou konstrukci. Kromě toho, odpružení, brzdy a řízení byly nedostatečné pro velký vůz pro 11 cestujících.

Město Riga se dočkalo v roce 1958, kdy se rozběhla výroba vylepšeného mikrobusu, pod názvem RAF-977 Latvija. Nastupování na místo řidiče není úplně jednoduché. Leží vysoko a člověk se musí vejít mezi velký volant z Volhy 21 a malou sedačku. Oproti vozům Volha jsou však volant i pedály téměř ve vodorovné pozici.

 

Latvija má třístupňovou převodovku z Volhy, se kterou není řazení nějak těžké. Manévrovatelnost je v porovnání s jinými vozy výborná. Ve městě se dá jezdit v úzkých uličkách i bez posilovače řízení. 



Motor o výkonu 75 koní z klasické Volhy, si dává při rozjezdu načas. Hmotnost prázdného vozu je 1 700 kg. Pokuď však nastoupí i cestující, motor dostane do kopců zabrat. Brzdy jsou bubnové, bez posilovače, šlapat na pedál se musí opravdu silně a s předstihem.

 

Vysoký vůz na úzkých diagonálních pneumatikách nebyl vhodný na vysoké rychlosti. Více než 80 km/h se mu stejně nechtělo. 

V SSSR, kde jezdilo nejvíce těchto vozů, sloužily v 60. a 70. letech především u státních institucí, jindy zase vozily turisty u organizace Inturist. Často také jezdily jako linkové mikrobusy - "maršrutnoje taxi", nebo vozy zdravotnické služby.

Na letištích, v parcích, nebo výstavních centrech sloužily soupravy, které vozily otevřené "vagónky" s cestujícími.Od roku 1960 se začala vyrábět modernizovaná verze RAF-977V, v dalším roce již verze D s nepatrně jiným vzhledem a silnějším motorem, který byl nepatrně posunut dozadu pro lepší rozložení hmotnosti na nápravy. RAF-977DM vyráběli od roku 1968, měla již odlišnou karoserii a výroba byla ukončena v roce 1976. 

Mezi speciální verze patří: turistický autobus se střešním oknem, sanitní vůz, "maršrutka", souprava s vozíky bez dveří. Prototyp uzavřeného furgonu, který v RAFu vyrobili pod označením RAF-977K, se vyráběl v Jerevanu pod označením JerAZ-762. Jeden čas se mikrobusy vyráběly jako LARZ-977 v ukrajinském Lugansku.

Základní parametry Latvie: motor z Volhy 21 o objemu 2,5 litru a výkonu 70-75 koňských sil. Převodovka třístupňová. Maximální rychlost teoreticky až 130 km/h. Rozvod OHV. 

V 60. letech se mikrobusy účastnily mezinárodních výstav, dokonce i na prestižním autosalonu v Ženevě. Od konce 60. let se mikrobusy vyvážely, nejvíce do Bulharska, Maďarska, na Kubu, do Íránu, Nigérie, Finska.

 

Menší množství vozů se dovezlo i k nám, v registru vozidel je stále zmíňka o 3 vozech, jejichž existence je ale nejistá. Jeden z nich byl vyroben v roce 1969, některé se podle dostupných dat měly nacházet v okolí Chebu a Boskovic. Jeden existující RAF-977DM se nacházel na Slovensku, jeho aktuální stav je neznámý.

Ruský pořad o nákladní verzi, vyráběné v Jerevanu /rusky/.

 

18.1.2014




Zpět na stranu Novinky

 
spec UAZ GAZ LADA HONKER SPEC

provozováno na systému INET-CMS, vyrobil INET-SERVIS.CZ