Historie - obrněný automobil BA-6

Nápad vyrábět obrněné automobily, je velice starý. V počátcích výroby osobních a nákladních vozů se začaly objevovat prototypy a pokusné vojenské vozy. Prvního většího rozšíření se dočkaly za první světové války.

Mezi prvními obrněnými vozy nebyly jen upravené nákladní vozy, ale také modely osobních vozů. Od Fordu T po Rolls-Royce Silver Ghost. V Rusku stavěli obrněné vozy na podvozku Russo-Baltu a také na podvozcích zahraničních vozů. Prakticky hned po zahájení výroby prvního sovětského nákladního vozu AMO-F15 zadala RKKA výrobu BA-27 s kanónem ráže 37 mm a kulometem ráže 6,5 mm. 

Sovětské obrněnce vyvíjeli společně s nákladními vozy. S obtížemi a pomalu. Musely se použít nápravy a motor od Fordů, které měly alespoň nějakou spolehlivost a výkon. V Ižorském závodě začala v roce 1933 výroba BA-3 s kanónem ráže 45 mm, umístěném ve věži z tanku T-26. Po modernizaci podvozku, nyní použitého od GAZ-AAA, dostal obrněný automobil označení BA-6. Jeho sériová výroba začala v roce 1936.

Historie bojového nasazení těchto automobilů je poměrně dlouhá. Svou bojovou cestu započali ve španělské občanské válce, 60 vozů bylo dodáno republikánské armádě. 37 z nich bylo typu BA-6. Na kvalitnějších španělských silnicích se jim celkem dařilo. Někdy byly dokonce užitečnější, než některé pomalejší tanky. Několik automobilů se dostalo do rukou frankistům, kteří je měli poměrně dlouho zařazené ve výzbroji. Následně také sovětskou konstrukci okopírovali a montovali na podvozky vozů Chevrolet.

V létě roku 1939 bylo mnoho obrněných automobilů převezeno do okolí Chalkin-Gol u hranice Mongolska a Mandžuska. Ukázalo se, že jsou efektivní nejen proti pěchotě a kavalerii, ale také proti lehkým japonským tankům. V terénu se doporučovalo montovat na poháněná kola ocelové pásy Overall.

Finská válka v roce 1940 byla pro obrněné automobily smutnou zkušeností. Automobily, které měly poháněné jen zadní nápravy, měly s nedostatečnými pneumatikami a slabým motorem problémy ve sněhu. Přitom byl potřeba motor s dvojnásobným výkonem, někde kolem 100 koňských sil. Tyto nedostatky vyústily až do mnoha ukořistěných obrněných vozů řady BA, které sloužily ve finské armádě do 60. let. Ukořistěné vozy dostávaly výkonější osmiválec Ford.

22. června 1941 skupina obrněných automobilů 5. tankové divize, několik hodin zamaskovaná v lese, zdržela průjezd kolony německých lehkých tanků a motocyklů. Je to jen malá epizoda války, která však měla lokálně velký význam.

Mnoho vozidel bylo vyřazeno počátkem války, ale některé se účastnily ještě v roce 1944 bojů o Lotyšsko. V roce 1945 se vozy využívaly jako pojízdná kontrolní stanoviště na silnicích v okolí fronty.

A jak se s obrněnými automobily vlastně bojovalo? Zalézt dovnitř úzkými, nízkými dveřmi, posadit se na malinkou sedačku. Už tento postup dělal často problémy. Poté se nastartoval motor o výkonu 40 koňských sil, zařvala převodovka, BA-6 se naplnil výfukovými plyny. Ty sloužily částečně jako topení. Nyní se vůz rozjel, do toho se často přidala střelba z kanónu ve věži, střelba z kulometu z pravé strany vozu, na podlahu padají nábojnice, do stěn vozu se snaží zarýt nepřátelské střely. Při tom všem se musí řidič soustředit na manévrování s vozem.

BA-6 se vyráběl mezi lety 1936-1938, motor o výkonu 40, později 50 koňských sil. Třístupňová převodovka, maximální rychlost 42 km/h. Pancéřování 8 mm. BA-6 vyrobeno 306 vozů, BA-10 s lepším motorem do roku 1941 vyrobili 3331 kusů.

Nakonec krátké video se vzácným vozem v hlavní roli /rusky/.

 

18.11.2013




Zpět na stranu Novinky

 
spec UAZ GAZ LADA HONKER SPEC

provozováno na systému INET-CMS, vyrobil INET-SERVIS.CZ