Historie - Autobus Start

V ruských automobilkách někdy vznikaly velice neobvyklé automobily. Výjimkou není ani malý autobus Start. 

V Sovětském svazu v 60. letech probíhala malosériová výroba vozu, který zaujme pozornost kohokoliv, v jakékoli době.  V 60. letech, kdy se Start vyráběl, se jednalo o něco neskutečného, v Moskvě vzbuzoval na ulicích pozornost. Na každém rohu. Dokonce i západní auta se vedle něj stávala nezajímavá.

V Rusku se stal tento vůz známým díky filmu Kavkazský zajatec. Přesto se stále jedná o jeden z nejméně známých vozů nejen ve světě. Vše začalo za vlády Nikity Sergejeviče Chruščova. V roce 1957 založil Ekonomicko-hospodářské národní rady - советы народного хозяйства. V zemi došlo k rozvoji nejen velkých továren  a závodů, ale také menších konstrukčních kanceláří a podniků. 



Ředitel severodoněckého dopravního úřadu se rozhodl podpořit nadšence konstruktéry pro stavbu obytného přívěsu a následně i automobilu ze sklolaminátu. V té době byl tento materiál rozšířen po celém světě a byl ve veliké oblibě, příkladem je Chevrolet Corvette. Design severodoněckého automobilu vytvořil umělec J. I. Andros. Díly a příslušenství dostal 10-ti místný automobil od Volhy 21. První prototyp vznikl v roce 1963. V té době nastupovala do výroby 3. série vozů GAZ 21 Volha.

Rok 1963 byl v sovětské kosmonautice a letectví významný, kromě mnoha družic se do vesmíru dostala i první žena, Valentina Těreškovová. V letectví pak proběhl první let Il-62. Proto lze vidět v designu Startu něco z této tématiky, vliv je však znát i z amerických automobilů. Řeč je především o čtyřech kulatých světlech a křídlech na konci vozu. Ještě tak dodávat vozu panoramatické čelní sklo. Jenže kde má malá ukrajinská organizace sehnat dostatečné množství skel z vozů Čajka? Volba nakonec padla na čelní skla z vozů UAZ 452. Pokuď se nad tím zamyslíme, jsou tato skla stále ve výrobě, na historický autobus Start lze tedy pořídit úplně nové čelní sklo i v současnosti. Myslím, že dalších podobných detailů by se našlo víc. 

Autobus byl odvezen do Moskvy na VDNCH (Výstava úspěchů národního hospodářství), kde si vůz prohlédl sám Chruščov. Nikitovi Sergejevičovi se vůz zalíbil. Informace o neobvyklém autě se roznesly do časopisů a novin. Konstruktéři Startu dostali povolení na dodávku dílů z Volhy 21 a povolení od úřadů, bez kterých by nebylo možné zahájit sériovou výrobu.

Malé zkušenosti v projektování automobilů se však projevily. Volant v tomto úhlu se opírá o řidičovo břicho, pokuď chcete sundat nohu z pedálu plynu a začít brzdit vedlejším pedálem, musíte nohu zvednout skoro až k volantu, nebo si nohu přizvednout rukou. Řešení problému by nebylo příliš složité. Stačilo by umístit sedačku nepatrně dozadu, místo by se tam našlo.

Na úplně druhém konci vozu je místa mnohem víc. Nachází se tam zavazadlový prostor, jako u běžných sedanů automobilů. U autobusů velice neobvyklá věc. Jen při manévrování a couvání tato zadní část vozu není vidět a boční zpětná zrcátka Start nemá. Z hlediska jízdních vlastností je vůz tak trochu přerostlá Volha nebo zmenšený RAF.

Start byl v následujících letech ovlivněn pomalými změnami ve společnosti. Několik vozů vyrobili v Luganském opravárenském závodě, v roce 1964 v Doněcku vyrobili okolo 10 vozů s názvem Donbass. V následujícím roce zrušili ekonomické rady a v centrálně plánované ekonomice se stal Start nepotřebným. Prodávat taková auta do osobního vlastnictví nikoho ani nenapadlo. Samotná cena malosériového vozu by byla velice vysoká.

Automobilka GAZ měla dost starostí se zásobováním dílů pro výrobu Volhy, RAFu a JerAZu. Proto se nakonec vozů Start nevyrobilo více než 100 a do dnešních dnů se jich dochovalo jen několik, většinou kompletně zrenovovaných, kde z původního vozu mnoho nezůstalo. Často se však dochovala laminátová karoserie, která byla odolná korozi.

Motor z Volhy 21 o objemu 2,45 l vydával ve Startu výkon 70 koňských sil, převodovka byla třístupňová. Kromě rozměrů a hmotnosti je většina parametrů obdobná jako u modelů GAZ-21 nebo RAF-977 Latvija. Škoda jen, že na rozdíl od těchto vozů se žádný Start nezatoulal do našich končin. V dnešní době, kdy upoutá pozornost lidí ve městech a na silnicích i běžnější Moskvič, by Start nejspíš zaujal ještě mnohem více lidí.



Několik záběrů na dochovaný autobus Start /rusky/

31.8.2013




Zpět na stranu Novinky

 
spec UAZ GAZ LADA HONKER SPEC

provozováno na systému INET-CMS, vyrobil INET-SERVIS.CZ